گروه كارخانه جات گل نمك

    flag englishflag iran

  • پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403
Left direction
نمک شیلاتی
سنگ نمک
rock-salt
نمک نخودی
نمك مش 90
نمك مش 100
نمک مش 110
Right direction
لطفا جهت استفاده کامل از مطالب وب سایت از مرورگرهای فایرفاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید.

سدیم چیست و نیاز بدن به آن چقدر است؟

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب PDF

 

سدیم یکی از مهمترین الکترولیت‌ های بدن است که نقش بسزایی در سلامتی دارد. این عنصر معدنی در تنظیم فشار خون، تعادل مایعات بدن، انتقال تکانه‌های عصبی و انقباض ماهیچه‌ ها نقش اساسی دارد. با وجود اهمیت زیاد سدیم، بسیاری از افراد از میزان نیاز روزانه بدن به این ماده معدنی و عواقب کمبود یا مصرف بیش از حد آن آگاهی ندارند. در این مطلب به بررسی سدیم، منابع غذایی حاوی آن، میزان نیاز روزانه بدن و عوارض کمبود یا مصرف بیش از حد آن خواهیم پرداخت.

سدیم چیست و نیاز بدن به آن چقدر است؟

معرفی سدیم و نقش آن در بدن

سدیم یک عنصر معدنی و الکترولیت اصلی بدن است که به صورت نمک  خوراکی یا کلرید سدیم شناخته می‌شود. این ماده معدنی به میزان فراوانی در خون و مایعات بین سلولی بدن وجود دارد و حدود ۴۰ درصد از کل سدیم  بدن در استخوان‌ها ذخیره شده است. سدیم یکی از مواد معدنی ضروری بدن است که باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.

سدیم دارای نقش‌های متعدد مهمی در بدن است. از جمله مهم‌ ترین نقش سدیم، تنظیم حجم و تعادل مایعات بدن است. سدیم با ایجاد تعادل فشار اسمزی به حفظ حجم مایعات خون کمک می‌کند. همچنین سدیم برای انتقال تکانه‌ های عصبی و انقباض ماهیچه‌ ها ضروری است.

سدیم نقش مهمی در تنظیم فشارخون دارد. این عنصر با تاثیر بر میزان مایعات بدن، باعث کاهش یا افزایش فشارخون می‌شود. همچنین سدیم برای کارکرد صحیح قلب و عروق خونی حیاتی است.

علاوه بر این، سدیم در جذب مواد مغذی از روده و کارکرد کلیه‌ها نیز نقش دارد. این عنصر برای حفظ تعادل اسید و باز بدن نیز ضروری است. بنابراین سدیم یک ماده معدنی بسیار مهم برای عملکرد طبیعی بدن محسوب می‌شود.

منابع غذایی حاوی سدیم

سدیم به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود. از جمله منابع غنی از سدیم می‌توان به نمک طعام یا همان نمک معدنی، فرآورده‌های لبنی، گوشت‌ها، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات اشاره کرد. البته مقدار سدیم موجود در این مواد غذایی بسته به نوع آن‌ها متفاوت است.

افزودن نمک به غذاها یکی از رایج‌ترین روش‌های تامین سدیم است. مصرف بیش از حد نمک می‌تواند باعث افزایش خطر فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی شود. پس توصیه می‌شود مصرف نمک کنترل شود.

سایر مواد غذایی حاوی سدیم عبارتند از: انواع پنیر و ماست، گوشت قرمز، مرغ، ماهی و دیگر غذاهای دریایی، نان، برنج، ماکارونی، حبوبات، سبزیجات برگ سبز، میوه‌ها و آجیل. مصرف متعادل این مواد غذایی بخشی از نیاز روزانه بدن به سدیم را تامین می‌کند.

میزان نیاز روزانه بدن به سدیم

میزان نیاز روزانه بدن به سدیم

میزان نیاز روزانه به سدیم بسته به سن، جنسیت و وضعیت سلامتی افراد متفاوت است. به طور کلی بزرگسالان سالم نیاز روزانه‌ای معادل ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم دارند. این میزان در کودکان و نوجوانان کمتر است و با افزایش سن رو به افزایش می‌رود.

علاوه بر این، افرادی که در معرض تعریق زیاد هستند مانند ورزشکاران و کارگران نیاز بیشتری به جایگزینی سدیم از دست رفته دارند. زنان باردار نیز باید میزان مصرف روزانه سدیم خود را افزایش دهند.

دریافت بیش از حد نیاز سدیم نیز می‌تواند مضر باشد. افراد مبتلا به فشارخون بالا، بیماری‌های کلیوی و قلبی باید از مصرف زیاد سدیم پرهیز کنند. مشورت با متخصص تغذیه در مورد میزان سدیم مورد نیاز روزانه توصیه می‌شود.

کمبود سدیم و عوارض آن

کمبود سدیم یا هیپوناترمی یکی از اختلالات الکترولیتی رایج است که می‌تواند بر اثر از دست دادن زیاد سدیم از طریق عرق، اسهال، استفراغ یا مصرف دیورتیک‌ ها ایجاد شود. علائم کمبود سدیم شامل خستگی، تهوع، استفراغ، اضطراب، تشنج و حتی کماست.

از آنجا که سدیم برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی و ماهیچه‌ها ضروری است، کمبود آن می‌تواند منجربه اختلال در تکانه‌های عصبی و انقباض ماهیچه‌ای شود. همچنین کمبود سدیم با اختلال در تنظیم فشارخون و ضربان قلب همراه است.

درمان کمبود سدیم شامل مکمل‌های خوراکی سدیم و محلول‌های وریدی سدیم در موارد شدیدتر است. پیشگیری از کمبود سدیم با دریافت کافی این ماده معدنی از رژیم غذایی امکان‌پذیر است.

مصرف بیش از حد سدیم و خطرات آن

مصرف بیش از اندازه سدیم یکی از عوامل خطر برای سلامتی است. اغلب مردم به دلیل مصرف زیاد نمک و فرآورده‌های غذایی پرنمک، مقدار زیادی سدیم دریافت می‌کنند. مصرف بالای سدیم با افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط دارد.

مصرف بی‌رویه سدیم باعث تجمع مایعات و ورم بدن می‌شود. همچنین احتمال ابتلا به سنگ‌های کلیوی، پوکی استخوان، سرطان معده و آلزایمر را افزایش می‌دهد. افراد مسن، مبتلا به فشارخون و بیماری‌های کلیوی بیشتر در معرض خطرند.

متعادل کردن مصرف نمک و مواد غذایی پر نمک و پر فرآورده، انتخاب مواد غذایی تازه و کاهش مصرف فست فود برای پیشگیری از عوارض ناشی از مصرف بالای سدیم توصیه می‌شود. مشورت با متخصص تغذیه ضروری است.


راهکارهای تنظیم میزان مصرف سدیم

کنترل میزان سدیم دریافتی از رژیم غذایی برای حفظ سلامتی ضروری است. یکی از راه‌های کاهش مصرف سدیم، متعادل کردن استفاده از نمک در طبخ غذا و سر میز است.

مصرف مواد غذایی تازه مانند میوه و سبزیجات و پرهیز از مواد غذایی فرآوری شده و فست فودها نیز به کاهش دریافت سدیم کمک می‌کند. خواندن برچسب مواد غذایی و انتخاب گزینه‌های کم‌نمک نیز حائز اهمیت است. با مشورت متخصص تغذیه می‌توان رژیم غذایی مناسب و کم‌سدیم داشت.

تداخل سدیم با سایر مواد معدنی مثل پتاسیم

سدیم و پتاسیم هر دو از الکترولیت‌های مهم بدن هستند که در تعادل مایعات و الکتریسیته‌ های بدن نقش دارند. اما اثرات فیزیولوژیکی متفاوتی دارند؛ سدیم موجب افزایش فشارخون می‌شود در حالی‌که پتاسیم فشارخون را کاهش می‌دهد.

مصرف بیش از حد سدیم و نبود تعادل با پتاسیم، خطر ابتلا به فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. پتاسیم باعث دفع سدیم اضافی از بدن می‌شود. لذا توصیه می‌شود نسبت مصرف سدیم به پتاسیم حفظ شود.

منابع غنی از پتاسیم شامل میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، ماهی، گوشت و شیر هستند. مصرف کافی این موادغذایی به همراه محدود کردن سدیم، برای تامین نیاز بدن به پتاسیم و جلوگیری از اثرات سوء سدیم توصیه می‌شود.

سخن پایانی

با توجه به مطالب ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که سدیم یک ماده معدنی حیاتی برای بدن است که نقش بسزایی در تنظیم فشارخون، مایعات بدن و انتقال تکانه‌های عصبی دارد. هر چند مصرف متعادل سدیم از طریق رژیم غذایی سالم ضروری است، اما مصرف بی‌رویه آن می‌تواند خطرات جدی‌ای به همراه داشته باشد.

پس برای داشتن سلامت قلب و عروق، توصیه می‌شود میزان سدیم دریافتی کنترل شود و تعادل آن با سایر مواد معدنی مانند پتاسیم حفظ گردد. آگاهی از منابع غذایی و میزان نیاز روزانه به سدیم، کلید اصلی پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود یا مصرف بی‌ رویه آن است.

آخرین بروزرسانی ( شنبه, 13 آبان 1402 ساعت 13:22 )  

Contact us

Golnamak Group LTD.

Unit 5- No.20- Sixth Alley-Vozara St.

Tehran - IRAN

Tel:   +98(21) 88481576 - 8

-------+98(21) 88103875 - 6

Tel Fax: +98(21) 88559750

Cell: +98(912) 5207959

UAE Sales Manager:

+97(155)172 4011

+97(150)587 1759

 Email: Info@Golnamak.com

Website: WWW.Golnamak.ir

.

اعضا : 31626
محتوا : 89
لینک وب ها : 27
بازدیدکنندگان : 825064
ما 23 مهمان آنلاین داریم